Op de bank met Google

Pim van der Feltz, director Google Benelux, nam plaats op de Sanoma sofa en liet zich ondervragen door Joris van Heukelom, director digital publishing Sanoma Digital. Hoe is het om bij Google te werken? Wat zijn uitdagingen voor de toekomst? En gaat er wel eens iets mis?

Wat doet Google eigenlijk? Missie: alle info organiseren en overal beschikbaar maken. Google search, gmail, news, YouTube.
Google heeft mythische vormen aangenomen. Je kunt vanuit elke hoek van de straat alle informatie opvragen.
Google is een familiebedrijf. 16.000 engineers die dagelijks met vorming van Google bezig zijn. Perfectioneren gebeurt bijvoorbeeld op zoekfunctie met plaatsen.
Hoe verdient Google geld? Door info relevant te maken. Adverteren kun je getarged doen. Je betaalt per click en relevantie van het antwoord dat je biedt als adverteerder.
Larry en sergei hebben als missie om goed te organiseren.
Database of intensions: je hebt een duidelijk overzicht van de gezochte onderwerpen.
Waar mensen aan denken, dat gaan ze zoeken. Weet je wat er gezocht wordt, dan kun je dus perfecte marketing uitoefenen.
Google moet elke dag bewijzen dat ze de beste zijn: je hebt namelijk geen abonnement op Google dus kunt van dag tot dag beslissen om te stoppen met het gebruik van de dienst: zowel zoekers als adverteerders.
Criterium is altijd: is het beter dan wat er al is?

De Nederlandse overheid is soms onvindbaar. Voorbeeld: mexicaanse griep, leert Google de overheid vindbaar te zijn?
Overheid blijft op afstand, ze bloggen niet, hebben enkel hun eigen sites + postbus 51 spotjes. probeer geen mensen te overtuigen, laat ze het gelijk zelf vinden.

YouTube, usergenerate content in den beginne, nu ook gevuld door merken als sbs enz: professionele content. YouTube vergelijkt rechten van een filmpje om misbruik te voorkomen.

Van YouTube naar multitouch devices.
Content die gepubliceerd wordt in een app is vooralsnog moeilijk vindbaar in Google. Google wil met Android apps gaan maken voor open inbreng aan info in tegenstelling tot Apple die een bepaalde kwaliteit garandeerd en niet iedereen toegang geeft om een app te publiceren.

Waar haalt Google zijn inspiratie vandaan? Dit halen we door goed te kijken. Bijvoorbeeld: ik zou graag statistieken zien per treinreis bij de NS ipv de reistijden. *tip: Twitter #ns, ze letten hier goed op en doen er iets mee.
Sociale netwerken met login zijn niet doorzoekbaar, de toegankelijkheid is niet aan Google maar aan de contentbeheerder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *