De kracht van een goed organisatieverhaal WSW2011

Workshop van Ron van Berkel, Bex Communicatie tijdens WSW2011

Ron vertelt over zichzelf als klein jongetje, vol ambitie om kunstenaar te worden. Hij had een geweldige slak gekleid. Iedereen trots, maar zijn eerlijke zus lachte hem hardop uit. Laat die droom maar varen…

Jaren later, op het Pauluslyceum uit Tilburg, moest hij in de zomer een insect solderen om over te kunnen gaan naar 5 atheneum. Met hakken over de sloot ging hij over omdat ‘het zo’n leuke jongen was’. Kunstenaar? Dat niet, eerder een kunstenmaker.

Op Fontys stelde hij zijn aspiratie wat bij en ging enthousiast aan de slag met journalistieke vaardigheden. Ook dit was niet helemaal geslaagd. Na lessen van Bert Thobokholt ging het veel beter en sindsdien komen er goede verhalen uit Ronnie.


Never underestimate the power of a great story

Honden besnuffelen elkaar bij een ontmoeting. Mensen, die vertellen verhalen. Je ouders deden dit vroeger al en ook jij doet dit. Over wat je meegemaakt hebt en wat je van plan bent.
Naar mate je ouder wordt gaat het van sprookjes naar meeslepende verhalen, denk bijvoorbeeld aan the Lord of the Rings- Two towers.

              
Ook twin towers, zijn two towers.

Elke corporate story is een organisatieverhaal, maar niet elk organisatieverhaal is een corporate story.

Bij Bex komt steeds vaker de vraag naar een corporate story. Wat is nou eigenlijk een corporate story en waar voldoet deze aan?
De ziel van een organisatie wordt hierin blootgelegd, je ziet in een opslag waar het merk voor staat. De methode, verleden, heden, toekomst is hierin een goede leidraad.

Een verhaal van vlees en bloed werkt goed: mensen die iets doen en daarmee iets toevoegen aan de maatschappij.
In een corporate story is ook altijd een held aanwezig, en natuurlijk een conflict. Daaruit komt vaak een ommekeer voort: het besef van de held of het bedrijf dat door wat nu gebeurt is je weer op volle kracht vooruit kan.

Waarom wil een organisatie eigenlijk een eigen verhaal?

1. Uitkomst van zelfonderzoek: wie zijn we?
2. Overdragen van waarden, missie en positionering: wat geloven wij? wat beloven wij? wat doen wij?
3. Overdragen van een droom of toekomstvisie
4. Onderstrepen van binding, versterken van trots
5. Kompas, basis voor in- en extern handelen wat is je vertrekpunt, je basis?

Effectief
[twocol_one]Informatie overdragen:[/twocol_one] [twocol_one_last]Verhalen vertellen:[/twocol_one_last]
[twocol_one]objectief[/twocol_one] [twocol_one_last]subjectief[/twocol_one_last]
[twocol_one]direct[/twocol_one] [twocol_one_last]indirect[/twocol_one_last]
[twocol_one]vast[/twocol_one] [twocol_one_last]levend[/twocol_one_last]
[twocol_one]abstract[/twocol_one] [twocol_one_last]vaag[/twocol_one_last]
[twocol_one]analytisch[/twocol_one] [twocol_one_last]verbeeldend[/twocol_one_last]

De kracht van verhalen vertellen tegenover een feitelijke informatie overbrengen met een (bijvoorbeeld) powerpointpresentatie is dat de luisteraar/kijker meer betrokken is in plaats van kritisch bezig is te zoeken naar fouten.

Belangrijk is dat iedereen die het bedrijfsverhaal wil vertellen de moraal van het verhaal voelt. Je moet dus niet allemaal hetzelfde verhaal vertellen, maar jouw verhaal heeft als het klopt wel deze moraal in zich.

Verhalen vertellen altijd de waarheid, feiten misleiden

02-02-02: huwelijk W.A. en Maxima.
Mooie zonnige foto van het paar. Hierop vraagt Ron hoeveel graden het was. 18 graden geeft hij aan. Deze combinatie maakt het al een leuk verhaal: 18 graden in de winter is natuurlijk niet normaal.

Verhaal
– Een logisch geheel dat een handelingsverloop uitbeeldt
– Met een krachtig begin, een midden en een eind
– Delen hangen samen volgens waarschijnlijkheid en noodzakelijkheid
– Omslag in het lot van de held, belangrijk voor het meeleven
– Overstijgt nergens de grens van wat je kunt overzien en onthouden, zodat je het verhaal kunt onthouden

Narratieve analyse
Een goed verhaal gaat over een held, met een streven en een begunstigde. In het verhaal is ook een gangmaker belangrijk, en een portie tegenslag. Logischerwijs volgt daar hulp voor de held uit.

[tabs style=”default”][tab title=”Beschrijf nu de narratieve analyse voor LOTR”] [/tab] [tab title=”Antwoord”]De narratieve van LOTR is dus:
held: Frodo
streven: Ring vernietigen
begunstigde: bevolking midden aarde
tegenslag: saruman
gangmaker: gandalf
hulp: the fellowship
ommekeer: aanvaarden ring.[/tab] [/tabs]

Het geheim van het tot leven wekken van iedere corporate story is om binnen de kaders van het verhaal nieuwe verhalen te laten ontstaan

Schrijftips voor het maken van verhaal:
– Zet het in screne, zie het voor je.
– Beperk je tot een (kern) boodschap met verschillende boodschappen onthouden mensen niet je echte boodschap
– Houd het dichtbij vertel het vanuit jezelf, schrijf het vanuit jezelf. Zo past het precies
– Houd het klein het verhaal hoeft niet te gaan over het einde van de wereld, een klein verhaal kan herkenbaar zijn
– Neem de tijd Laat Frodo dus niet de Ring in de prullenbak gooien, maar bouw dit op
– Oefen, oefen, oefen dit is belangrijk bij het schrijven, maar ook bij het oefenen

Ontwikkeltraject van een corporate story, hoe gaat dat in zijn werk?
1. Onderzoek voordat je begint met schrijven, deskresearch over een bedrijf
2. Gesprekken ga met mensen uit alle geledingen van een bedrijf het gesprek aan, zo kun je een verhaal neerzetten wat bij iedereen past
3. Schrijf- en vertelsessie laat medewerkers zelf hun trots over het bedrijf vertellen en hun toekomstvisie over het bedrijf op te schrijven/te vertellen, wie zijn de helden op Fontys
4. Story outline wat en vooral hoe ga ik het vertellen
5. Eerste versie en een tweede, derde, vierde, vijfde.. totdat het verhaal klopt, laat dit ook nalezen door een onbevangen tweede lezer
6. Definitieve versie
7. Vormgeving een boekje, een film

Belangrijk is dat het verhaal niet iets wordt wat de medewerkers en belanghebbenden zien als iets wat de afdeling communicatie heeft gemaakt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *