Why Cities Like Tilburg Need Cutting Edge Events

Iets wat ik me al eens eerder afvroeg en in 2010 doorgaf aan gemeente Tilburg. Waarom de stad de traktaties nodig heeft, en niet alleen andersom? Een discussie die blijft spelen en waar de kwartiermakers van gemeente Tilburg al jaren onderzoek naar doen, maar geen zichtbare actie op ondernemen.

Tijdens het festival Incubate poogde op vrijdag 20 september een aantal internationale professionals en lokale artiesten/ondernemers deze vraag te beantwoorden door hun mening te geven over hoe innovatieve cultuur stedelijke perceptie kan veranderen.
instagram joost heijthuijsen raadszaal tilburg

Onverwachte verrassing

Als we de Rough Guide mogen geloven, valt er niets in Tilburg te bezichtigen: ‘You might not come to Tilburg’ werd ook tijdens deze bijeenkomst door een van de aanwezigen gezegd. Mensen die niche evenementen als Roadburn, Incubate, Neurotic Deathfest en Roze Maandag bezochten, spreken juist over Tilburg als ‘landmark’ voor het festival dat ze bezoeken. De stad ís het festival.

Industriestad

Tilburg is van oorsprong een stad van textielindustrie. De mensen uit dorpen die Tilburg samen vormen gingen om fabrieken heen wonen. Tegenwoordig, zo verwoordt Joost Heijthuijsen, worden die ‘fabrieken’ om mensen heen gebouwd. Succesvolle internetbedrijven uit Noord-Brabant voelen zich verplicht te verkassen naar de Randstad omdat daar de beter gekwalificeerde mensen wonen.

Drijfveer blijft muziekcultuur

Wat is de reden dat duizenden mensen vanuit het gehele land -en in het geval van Roadburn zelfs de gehele wereld- elk jaar opnieuw naar Tilburg trekken? De drie pijlers ‘innovation, interconnection en ??’ zijn inmiddels die van zowat elke stad, dus dat is niet hetgeen de trekpleister vormt. Muziek en cultuur bewegen over de hele wereld en mensen reizen graag voor deze zaken. Zeker de bezoekers van de genoemde niche festivals.

Incubate <3

Doordat het festival gedreven wordt door de muziekcultuur -en niet door commercie, waar Incu-voorbeeld SXSW inmiddels voor buigt- is het een festival met een kleiner budget. Dat is geen rem: ‘We are poor, if you are poor you have to be creative’.

Daarom slapen bands bij lokale geïnteresseerden en vraagt het festival de gemeente om subsidie. De focus ligt niet op de gemeente als ambtelijk apparaat, maar op de stad en haar inwoners. Samen maken zij het festival. En dat deze Tilburgers ook weer weggaan? Daar had Heijthuijsen het in het begin wel moeilijk mee, maar al snel zag hij wat er gebeurde: deze mensen zijn ambassadeurs van Incubate en daarmee de stad. En over de toffe houding die het festival heeft ten opzichte van valse commercie deel ik de mening van Kim Kelly:

‘Incubate is a pure distilled way like how SXSW wanted to be before they got spoiled by sponsors like Doritos.’ – Kim Kelly (FADER)

Incubate 2013

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *