#durftevragen

Jim Stolze
Online herrie maken
We gaan geen herrie maken, is de eerste opmerking van de host. hij geeft een klein verhaaltje vooraf bij een bekend filmpje, maar om herrie maken op een andere manier te zien.

In dit filmpje zit alles wat je moet leren om online herrie te kunnen maken. Je moet iets doen waar je heilig in gelooft. Doe dit zo overtuigend, dan volgen anderen vanzelf.

Wees duidelijk wat je doet, dan volgen mensen vanzelf, het nieuws verspreid zich op deze manier heel snel.

Je ziet hier dus een beweging ontstaan. Be like the shirtless guy.

Zes tips om te zijn als the shirtless guy
1. Start small, denk niet te groot
2. Lead by Example. Ben duidelijk in wat de bedoeling is.
3. Embrace your followers, show that you care / treat them as equal it’s not about you… It’s about them
Jim heeft zelf zijn eerste aanmeldingen gebeld om zijn dank te laten blijken.
4. Let other lead / invite. Being the first follower is an underestimated form of leadership. laat anderen ook invulling geven.

Ted X amsterdam heeft de invulling nog niet vastgelegd maar laat dit grotendeels over aan de bezoekers. Mensen die meedachten konden ook uitgenodigd worden. Invite only, vergelijkbaar met bètalaunch van een product.
#5. Durf te vragen (#durftevragen) , het is waanzinnig wat mensen voor je doen als je het maar aan ze vraagt. Vertaal dit naar online herrie maken: iphone app, via #durftevragen gevraagd en gratis gekregen.

Who’s who app?
Program book, voor TEDxAmsterdam is een boek gemaakt in plaats van een programma boekje. Op deze manier heb je een mooi boek in plaats van een vodje wat je tijdens het congres bij je draagt.
6. Zorg voor sociale hygiëne, mensen moeten zich veilig voelen, een set ongeschreven regels. Zes L-etjes zie tedx.nl. Facts about TEDx Amsterdam. Maak je eigen TEDtalk en vul mee in: op die manier kun je uitgenodigd worden voor TEDx Amsterdam.

Tijdens de presentatie heb ik een grappige status update gemaakt op Twitter en Jim gevolgd. Op dat moment zie ik pas dat hij me vanmorgen al gereplied heeft over het gebruik of ontstaan van # (hashtag) voor Mediaparade.
Net na het typen van deze boodschap haalt Jim het niet-creëren van Hashtags aan, erg leuk toevallig.

Tribes we need you to lead us is een belangrijke uitspraak van Seth Godin: Jim zet dit om naar ‘we need you to join us’ dus ook in het geval ‘online herrie laten maken’.

Meer weten?
Denk mee TEDx.nl email. Mail@jimstolze.nl blog www.jimstolze.nl/weblog
Jim heeft nog hulp nodig voor het vinden van locaties om TEDx op afstand mee te maken. Je kunt dus kijken of je hierin iets kan betekenen zodat ook jij onderdeel wordt van TEDx.

Wat kost het?
Geld is niet de valuta waar het bij online herrie maken om gaat. Het is ook niet te koop: het wordt weggegeven. Grappig genoeg: hoe meer je weggeeft, hoe meer je krijgt.
De formule reputatie x aandacht = de valuta van online media is van toepassing op wat Social Media waard is.

Denk bij deze formule aan de val van het kabinet en de daaropvolgende volgers van Frits Wester op Twitter.
Een ander voorbeeld is Seats2Meet. Je kunt daar gratis koffie drinken, lunchen en internetten. Wil je privacy, dan kun je een kamertje huren. Je past geld niet toe als valuta maar je rekent ‘onder de streep’ wel af.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *