Wegens verbouwing geopend

Een digitale rondleiding door het Rijksmuseum, dat is waar zakelijk directeur Rijksmuseum -onlangs benoemd tot Marketeer of the Year- Jan Willem Sieburgh de bezoekers van de Sanoma Media Parade mee verrast. Sfeervol, met een mysterieus muziekje op achtergrond. Het betreft een voorproefje: in 2013 gaat het museum wat te zien is in de tour open. De gedachte voor die tijd is: een nieuw gedrag, een nieuw publiek.

Huiswerkrelatie
Deze publiekskant is belangrijk. Wie is dat publiek en hoe denken zij? Een groot museum wordt vaak als intimerend ervaren: je komt weer tot het besef hoe weinig je weet.
De relatie die veel Nederlanders met het Rijksmuseum hebben beschrijft Sieburgh als een ‘huiswerkrelatie’: ben je eenmaal geweest, dan hoef je niet meer terug. De Nederlander gaat gemiddeld eens in zijn leven naar het Rijksmuseum en heeft dan ‘aan zijn plicht voldaan’. Natuurlijk wil het Rijksmuseum meer zijn dan dat: ze willen een esthetisch tankstation zijn, een plek die je vaker bezoekt.

Verklein de afstand
Het probleem waar het museum dus voornamelijk tegenaan loopt is de afstand(elijkheid). Daarom dachten ze na hoe ze dit konden overbruggen in toon en stijl: praten met het publiek. De afstand verkleint het museum op dit moment al gedeeltelijk door een ‘dependance’ op Schiphol.

Hotemetoten?
Een ander problematisch punt dat bezoekers tegenhoudt om vaker een bezoek te brengen is het idee dat een museum iets is wat enkel echt leuk is voor ingewijden: kunstkenners. Termen als allegorie en Potas handelaar, wat betekenen die eigenlijk? Zelfs de suppoost kan dit niet altijd verklaren. Termen die de bezoeker niet begrijpt, waarvan je zelf vaak niet eens weet wat het is. Het museum spreekt een andere taal dan haar bezoeker en dat besef is er. Er moet niet alleen maar gekeken en gesproken worden naar en vanuit het kunsthistorisch perspectief. Het gaat om het beminnen van de kunst, niet om het beminde.

Visie
Het nu (2010) nog ietwat stoffig ogende museum wil haar collectie behapbaar maken en verrassen! ‘Doe het onverwachte’, is een kreet die de nieuwe richting aangeeft. Om dit imago te bereiken stellen ze de volgende eis aan zichzelf:
‘Ben uitnodigend en uitdagend, kijk opnieuw, denk opnieuw.’

Campagne Skipintro 'Wegens verbouwing geopend'
Dat het geen loze kreet is, blijkt. De nieuwe denkwijze toont het museum met de tentoonstelling ‘Wegens verbouwing geopend’. Tijdens deze tentoonstelling is slechts een kleine selectie van de collectie toegankelijk, maar het grote deel toch zichtbaar. Het aantal bezoekers is bijna niet gedaald tijdens deze periode. ‘It’s like chocolate for the eyes’, zo zegt Sieburgh.

Rembrandt 400
Rembrandt 400 was een succes en naar <http://www.rembrandt-caravaggio.nl/>Rembrandt – Caravaggio keek men alsof het een tenniswedstrijd was. Een tenniswedstrijd, dat staat dichterbij de Nederlander. Dat dichterbij staan en meer ‘gewoon’ doen, slaat aan. Daarom keek het Rijksmuseum af bij Hema: deze winkelketen heeft 3 miljoen bezoekers per week. Rijks: 1 miljoen per jaar.
Het populaire blad Quote leverde naast de miljonairslijst waar ze om bekend staan in 2006 een lijst met 250 rijksten van de zeventiende eeuw.
Rondom het 400e geboortejaar van de oude meester waren veel acties. Onder meer het ‘Rembrandt ontbijt‘ bestaande uit haring, wittebrood en bier.

Rembrandt in 60″
Een selectie uit een langere film over Rembrandt. je ziet een portret van Rembrandt, dat steeds verandert in andere portretten, de beelden gaan naadloos in elkaar over. Je beweegt dus in 60″ van de jonge naar de heel oude meester. De originele opname is 50 jaar geleden, in 1956, gemaakt door filmregisseur Bert Haanstra ter ere van de 350e geboortedag van Rembrandt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *