Bad girl

P950P965P968P954P967P948P952P953P956P959P970P964P966P955P962P951P957P963P960P947P949P958P971P961P969

16/8
Vanmorgen kwamen we al vroeg (7 uur) aan in La Paz. Na een check-in en een snelle douche in het hotel Las Brisas in het centrum van La Paz waren we klaar om de stad te verkennen. Vladimir had ons al veel verteld over de heksenmarkt, toch geloofden we onze ogen niet. Wat we daar allemaal zagen… Lama babys als offer voor patchamama. Niet levend -zoals je een offer zou verwachten- maar gedroogde foetussen en baby’tjes, hangend aan kraampjes alsof het zuurstokken waren.

Na een laat, maar Engels, ontbijt gingen we de binnenstad verder verkennen. Naast de vele schattige winkeltjes viel ons oog op het Coca museum. Zoals ik in een eerdere blog al schreef is het bezitten van cocabladeren hier legaal. Ik dácht op dat moment dat er geen cocaïne in dit goedje zat. Maar dit blijkt wel het geval te zijn. Miniem, maar wel aanwezig. Zo leerde ik ook dat Coca Cola tot 1914 ook cocaïne bevatte. De verdovende, verslavende werking van de plant wordt hier al zo’n 4500 jaar gebruikt.

Aan het begin van de middag kwam een man van een extern reisbureau langs om ons informatie te geven over de death road bike tour. Kijk gerust eens op YouTube om een idee te krijgen wat we morgen gaan doen. Als alles meezit krijg ik de rit ook op dvd mee 🙂

Omdat we een aantal dagen in La Paz verblijven, maar maar weinig tijd hebben om er rond te kijken besloten we om smiddags nog een wandelroute uit te stippelen. Volgens onze gids was het mooi om de hoofdstraat af te lopen. We kwamen via een van de zijstraten van deze straat uit op een wel heel apart plekje. We hadden uitzicht over de enorme flatgebouwen, de buitenwijken en de bergen in de verte. Zoiets bedénk je niet eens.

Aan het eind van de dag hadden we afgesproken om gezamenlijk te gaan eten omdat onze tour is afgelopen (we gaan wel met z’n allen naar Peru, maar met een andere gids). Na een emotioneel woordje van onze CEO Guillermo bleek dat we hem dit weekend nog zouden zien. Dubbel feest!